top of page

רעש באולפנה

21.04.23 | ל' בניסן תשפג

WhatsApp Image 2021-11-11 at 21.54.19.jpeg

זה היה אחד מאותם רגעים שיביסו גם את אחרון הציניקנים. חג שני של פסח, בית מלון יפה לחוף הים השחור. לכבוד החג מטבח המלון הוכשר למהדרין, כנהוג בכל רחבי תבל, ולמשך שמונה ימים, הלובי כולו מלא בפטפוטי עברית, באנשי צוות בולגרים בהלם תרבות טוטאלי, ובריח ההוא, שאין לטעות בו, הכולל מרכיבים כמו קמח מצה, חזרת, ביצים קשות, ונגיעות אקונומיקה. פסח.
אבל אני לא רוצה להתעכב כרגע על תופעת "פסח כשר בחו'ל" אלא לספר לכם על בוקר החג השני. באמצע התפילה, עמד מנהל האירוע, אשר ק, והציג בפני הקהל "אצבע" מוכספת וגדולה של קריאת התורה. תשמעו סיפור, הוא אמר. לפני יומיים יצא מהמלון טיול מאורגן לאיזה כפר דייגים בולגרי. החבר'ה שוטטו ברחובות התיירותיים, ואחד מהם, אספן בנשמה, הכניס את האף לחנות ענתיקות. הסוחר ניסה לעניין אותו בכל מיני, אבל החנות היתה מלאה במזכרות, לא עליכם, נאציות. הסמלים המתועבים התנוססו על כל גביע, כובע או מדליה שהיתה שם. הבחור כמעט הסתלק אבל אז הוא ראה אותה שם, מונחת בתוך ערימה של חרבות, דוקרנים ופגיונות של היימח-שמם. אצבע כסף של קורא בתורה. שריד אילם ל...לכו תדעו איזה סיפור מתחבא שם, ואיך התגלגלה לחנות הזאת. די קל לנחש כמה זמן היא לא עברה על פני אותיותיו של ספר תורה. את התאריכים אנחנו מכירים.
"היום, לבקשת חברינו" אמר אשר את המובן מאליו"נקרא בתורה, בעזרת האצבע הזאת"... הרגע הזה נתן אור ירוק לפאתוס בכל עוצמה שרק תרצו, ואיש לא צייץ כשהוא השתמש במילים כמו "גאולה"
לאורך שעות דיברו כמעט כולם רק על האצבע ההיא. אפשר לומר שברגע אחד ציבור נופשי המלון הפכו לקהילה. רצו למשש את האצבע ואת הסיפור, שנגע ככל הנראה במשהו גדול מאיתנו.
גם אני לא נשארתי אדיש. אין לי מושג למי היתה שייכת האצבע ומי קרא בה. האם הוא היה ימני או שמאלני? ציוני או אנטי? לא פחות חשוב, האם הוא היה ביביסט או רל"ב, תומך רפורמה או מוחה? מדי פעם חייבים תזכורת שהסיפור שלנו באמת הרבה יותר גדול מזה, להפוך מלקוחות לקהילה, וכמה סמלי שהתזכורת צצה דווקא בחנות מזכרות של הימח שמם.
**
דבר אחד, ואולי אחרון על הסרטון המטופש ההוא של בנות האולפנא ועל עצמי. לא. לא הגבתי מיד ברשתות. מאסתי בתרבות התגובה המיידית. לא. לא הופתעתי. מי שגדל בחינוך הדתי לאומי לא אמור להיות מופתע. ולא, אין לי שום ביקורת על הנערות עצמן שבוודאי לא מבינות מאיפה זה נחת עליהן. יש בי צער. בעיקר על כך שנערות צעירות ואיכותיות, בישראל דהיום, חושבות מה יכול להעיף להן את הראש לקראת פורים, מה באמת יבטא את הרעיון הפסיכי של "ונהפוך הוא", ומה שיוצא להן בסוף זה "אולפנא מזרחית". כמה עלוב שזהו ההיפוך הקומי, והנגטיב, והאנטיתיזה, שגרם להן לדפוק על השולחן, ולהגיד, ואו, איך מגניב? בואו נעשה סרטון. אז צער מסוים. אבל שום כעס. באמת ובתמים. לא עליהן.
אז על מי נכעס? [בכל זאת מזרחיים אנחנו, וחוץ מדמיון מזרחי, ותנועות מזרחיות, יש לנו, וזה מדעי, גם פתיל קצר]
על חגיגת הצביעות המטורפת. על הדוברים החרדים שהעזו פנים להעביר ביקורת. באמת? אתם?! ועל הדוברים הליברליים שהזדעזעו ולא אמרו מילה על כך שפרק ממוצע של "ארץ נהדרת" מכיל פחות או יותר אותם חומרים. על מי שמיהר להאשים ש"הגזענות מחלחלת מלמעלה" והתעלם מהעובדה שחלק לא מבוטל מתומכיו מזהמים את הרשת בגזענות מכוערת וחסרת בושה. מעניין מניין זאת חלחלה.
ומילה גם למחנכים והמחנכות שחטפו בצדק על הראש. בואו, אתם לא באמת מאמינים באומנות חסרת גבולות או בחופש הסאטירה. אילו התלמידות האלה היו מכניסות לסרטון פירור של ביקורת על האורתודוכסיה הדתית, הסרטון לא היה בא לעולם. אילו היו מגחיכות רבנים, או מרשות לעצמם שמץ של חוסר צניעות, כל נוריות החירום היו מהבהבות. איש מכם לא היה מרשה לעצמו לומר שזה בסך הכל נעשה בהומור. שום סלחנות פורימית. האירוע היה מטופל בחומרה כתקלת משמעת, והבנות היו נחשדות כבעלות ערכים מקולקלים, ויראת שמיים פגומה. אבל "בלאק-פייס"? צמצום היהדות המזרחית לשתי תנועות ריקוד ויאללה יאללה?! זה משום מה לא ניער איש משלוותו. פורים! תזרמו.
כמו כל ה"מזרחיים" [לא אוהב את המילה הזאת, אבל מילא] שגדלו בעולמה של תנועת בני עקיבא, גם אני לא הופתעתי. למה? כי אם יש אירועים קטנטנים שאתה זוכר בבירור, למרות שחלפו עשרות שנים, אז כדאי לברר מה יש בהם. באותם זכרונות. למשל, שני אלו.
הראשון: הרב בישיבה שמגיב בלעג לבקשתו של ש', להשתחרר לכבוד טקס החינה של אחותו. הרב לועג למילה "חינה". חורז אותה גמלונית עם "טחינה". מנסה לאלתר מופע סטנדאפ קטן. מעליב נורא. ו...תראו תראו, עושה תנועות מוזרות עם הידיים. תנועות שנזכרתי בהן כשצפיתי בסרטון.
והשני: פעולה בבני עקיבא. ערב שורשים. כולנו יושבים במעגל על הארץ. כל אחד אמור להביא סיפור או חפץ ישן, שמספר משהו על שורשיו המשפחתיים. התור מגיע לר', בחורה חמודה, שמצאה חן בעיני, או כמו שאמרו באותם ימים, לא הייתי מתנגד להקים איתה התנחלות. ר' מחייכת במבוכה, ואומרת משהו כמו: כל הסיפור הזה עם שורשים לא כל כך מעניין אותי. מה כבר אפשר להגיד? אני אשכנזייה כמו כולם". בום! אבל בום.
אני מאמין באמונה שלמה, שחוסר המודעות היא מתנה גדולה שהעניק הקב"ה לברואיו.
**
ההיתממות הלא מודעת שקדמה להפקת הסרטון אכן היתה רשלנית, ועל רשלנות משלמים. אבל תצוגת ההיתממות שבאה אחרי שהכול נעשה ויראלי, היא כבר משהו שבאמת אפשר לארגן סביבו סמינר שלם. מישהו שם ב"חורב" מצא לו שני טיעונים לנופף בהם. שניהם גאוניים. לא פחות:
האחד הוא "אנחנו בכלל לא מתעסקים בכל העניין העדתי הזה". ובכן ברור. קשה לנסח טוב יותר את הטיעון שאומר "אנחנו אשכנזים כמו כולם", או "כולכם, ללא הבדל במוצא או בצבע, מוזמנים להיות אשכנזים איתנו". תחת הטיעון הזה, אפשר להמשיך וללמד רק את ההגות של יהדות אשכנז. ולהציג את התפילה החסידית כהתגלמות ההתעלות הרוחנית, ואילו את הפיוט הספרדי כפולקלור זול ויאללה חאפלה.
השני בעייתי הרבה יותר: "בנות האולפנא בחרו לתפקיד רבנית פורים, בתלמידה תימניה!!" כן כן, שמעתם טוב. אהווה ואהווה. הבנות המצויינות שלנו, ניגשו למנות את הליצנית הראשית של אירועי פורים, וללא היסוס בחרו בחברתן התימונית. חידלי לך מאפיית הסאלוף!! אמרו לה. הניחי לג'חנון, והוציאי מראשך המקורזל את הקצפת החילבה. פורים בפתח. עלי לך על החמור הקטן בלעם, ובואי נקרע מצחוק, בח'ית ובעין, את כל האולפנא יחרים אבוה...
רק על המענה העלוב הזה. רק עליו לבדו. צריכים להתכנס שם לחשבון נפש. ואולי גם קצת, טיפונת, ללמידת ההיסטוריה של הגזענות. שלכל אורכה, הממושך להכעיס, תמיד נטו המיתממים, להכניס מדי פעם למועדון את הצוענייה היפה, ואת הרקדן השחור. את נגן המפוחית או הכינור, אבל בעיקר בעיקר את הליצן. שהיה כמעט תמיד "אחר". נוכרי. לא פעם סתם יהודי. אבל לפעמים אפילו תימני. מכיוון שהדברים נכתבים בערב יום השואה, מוטב שאעצור כאן.
וכיוון שאצלנו ערב יום קודר, הוא תמיד גם תחילתה של זריחה, אני חייב להוסיף שהסרטון הזה, בעיקר שימח אותי, כי עכשיו לפחות במוסד אחד לא תהיה עוד ברירה, ויצטרכו ללמוד. ולהזמין מרצים אורחים, ולהיחשף לסיליבוס אחר. ומי יודע, יתכן שעד סוף השנה הזאת כמה בנות בירושלים, והוריהן המבוהלים, ידעו שברדוגו הוא לא רק שמו של עיתונאי מפורסם, משאש לא היה רק שחקן הגנה עתיר כרטיסים צהובים, ושההגות הדתית ציונית של אחד בשם כלפון, [שום קשר למערכון הקלאסי של הגשש] הביאה לכאן לא פחות עולים נלהבים, מאשר אחרים ששמותיהם הנכבדים מתנוססים על רחובות דו סטריים בכל רחבי הארץ היפה הזאת.
יהיה לנו טוב. טוב מטוב. טוב מאוד. חג עצמאות שמח.

הופעות

בול בפוני - חדש!

עם עירן צנחני

מופע מחווה לשנות ה70!!

לשירים, ההומור המחוספס והדמויות שעשו את מה שאנו היום

eric sultan---6462.jpg

חוברהל'ה

עם מרב סמן טוב

חגיגה ירושלמית של שירים, סיפורים והומור שיגלגלו אתכם מצחוק וגעגוע ממחנה יהודה עד גינות סחרוב.

צילום רמי זרנגר .jpg

גשר ההלכה

עם חנן יובל

חנן וג'קי מגיעים למופע הזה מכיוונים שונים, מרקע וגם מדור שונה, אך המפגש שלהם רצוף אהבה ועוסק בדבר ששניהם שוברים עליו את הראש ואת הלב – תפילת האדם.

חנן וג'קי.jpg

לכו אתם

עם אריאל הורוביץ

דברים טובים קורים כשקיבוצניק מצפון תל אביב נפגש עם ירושלמי מבת ים.

לכו אתם. תמונת יחצ. אביטל דן.jpg
הופעות

הרצאות

תוכן זה כל הסיפור

חדשנות-סיפור ישן

WhatsApp Image 2021-11-03 at 6.36.31 PM.jpeg

חצי הכוס השבורה 

WhatsApp Image 2021-11-11 at 21.54.19.jpeg

בוקר טוב אליהו

WhatsApp Image 2021-10-25 at 22.53.46 (1).jpeg

מגזימים - סיפור אהבה

WhatsApp Image 2021-10-25 at 22.53.47 (2).jpeg
הרצאות

מופעי יחיד

צחוק עשה לי

WhatsApp Image 2021-11-11 at 8.29.01 PM.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-11 at 20.30.26.jpeg

הסיפור הירושלמי שלי

ספרים

ספרים

5235.jpg

אותיות מתוקות

"אני אבא ל-2 בני 9 ו-6. לאחרונה קיבלנו מהגן של הקטן את "אותיות מתוקות". מה להגיד, הספר פשוט אדיר. הילדים (שניהם) לא מפסיקים לקרוא ולבקש ממני להקריא אותו. מבחינתם ומבחינתי הסיפור מקסים.
דרך כל כך מיוחדת ללמוד בה." 

(תום, חיפה)

3 כוכבים ומטבע.jpg

שלושה כוכבים ומטבע

"זה סיפור עם ניחוח, עם מנגינה, עם טעם, כזה שפשוט כיף לשמוע, ואחר כך להיזכר בו, וגם לספר אותו מחדש, כי יש בו גם מוסר השכל, וגם צחוק, וגם קצת עצב, בקיצור - כל התבלינים שצריך כדי לשׂבּוֹע מסיפור ובכל זאת לרצות לשמוע אותו שוב"

(עטרה אופק)

כאן לא בית קפה - כריכת הספר.jpg

כאן לא בית קפה

"צרור סיפורי בית כנסת מקסימים, מפתיעים, חכמים. הם הזכירו לי את סיפוריו של שלום עליכם. יש בהם איזמל מנתחים חד ואהבה גדולה ליהודים שלו.

(שולי רנד)

" צחוק ועצב ותבונה והתבוננות והקשבה וחידוד ונוסטלגיה ושייכות ודיוק וכשרון בלתי רגיל של סיפור סיפורים. עונג שלם. מושלם. צרוף."

(יעל משאלי)

גלריה
וידאו
WhatsApp Image 2021-11-11 at 21.58.09.jpeg

צרו קשר

הודעתך נשלחה

ניהול אישי - רבקה גרנביץ

להזמנת הופעות / הרצאות

 052-6051334

 info@jacky-levy.com

מגילת רות- ג'קי לוי
פרוייקט זושא-  ג'קי לוי בסיפור חסידי
בין השמשות | עונה 3, פרק 24 - ג'קי לוי
סוכן תרבות | 28.02.20
ג'קי לוי - סוגת הסיפור הירושלמי
צור קשר
bottom of page